مهندسی معکوس پره پمپ

مهندسی معکوس پمپ صنعتی و صنایع نفتی

امروزه طراحی معکوس با توجه به توجیه اقتصادی، کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله صنعت پمپ نمود پیدا کرده است. با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که در طول سال‌های متمادی بر علیه کشورمان اعمال می‌گردد، بومی سازی و ساخت تجهیزات صنعتی مختلف همچون پمپ‌های سانتریفیوژ همواره جزو اولویت‌های شرکت آترا بوده است. در صنایع نفت و پتروشیمی محدوده وسیعی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ وجود دارند که متاسفانه به دلایل مختلف همچنان نیاز به واردات آنها وجود دارد. در حالیکه با توجه به تخصص و امکانات موجود در داخل کشور امکان مهندسی معکوس و نیز ساخت قطعات و کل مجموعه پمپ در کشور فراهم است. کارشناسان شرکت آترا در این زمینه توانمندی‌های لازم برای مهندسی معکوس پمپ و ساخت انواع پمپ‌های سانتریفیوژ صنعتی و نفتی را دارا می‌باشند. بهره‌گیری از اسکنر سه بعدی اوپتیک، پرینتر سه بعدی و تجهیزات مدرن کنترل کیفی و ابعاد برداری در کنار بکارگیری حرفه‌ای از زنجیره تلرانسی مناسب بر مبنای عملکرد کل تجهیز، تسلط در اندازه‌برداری با دقت بالا، تسلط در تهیه فایل سه بعدی قطعات در نرم‌افزارهای حرفه‌ای همچون کتیا باعث گردیده است کیفیت کاری شرکت آترا در زمینه طراحی معکوس متمایز گردد. نرم‌افزارهایی که در فرآیند طراحی  معکوس و مهندسی معکوس پمپ، مورد استفاده متخصصان شرکت آترا قرار می‌گیرد به قرار زیر است:

CATIA, SOLID WORKS, AUTOCAD, GEOMAGIC, SCAN MERGE

مهندسی معکوس پمپ - قطعه پروانه
ابر نقاط و طراحی معکوس پروانه

اقدامات در زمینه مهندسی معکوس پمپ

از جمله اقدامات و گام‌های مورد نظر در طراحی معکوس، شبیه‌سازی و ساخت مطابق محصول اورجینال، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جمع آوری اطلاعات فنی اولیه از قبیل: نوع پمپ، شرایط کاری، مشخصات عملکردی، شرکت سازنده پمپ، نوع سیال پمپ
  • دمونتاژ پمپ، ابعاد برداری دستی و اسکن سه بعدی قطعات پیچیده از قبیل محفظه حلزونی، پروانه
  • تهیه نقشه‌های فنی ساخت، گزارش جنس قطعات و پوشش‌های احتمالی، تهیه پارت لیست
  • شبیه‌سازی هیدرودینامیکی و ارتعاشاتی قطعات هیدرولیکی و دوار مجموعه پمپ مطابق درخواست مشتری مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی در زمینه پمپ‌های سانتریفیوژ
  • تهیه فرآیند ساخت و نحوه نظارت بر آن
  • فرآیند مونتاژ و تعیین تست‌های عملکردی مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی در زمینه پمپ‌های سانتریفیوژ
اسکن سه بعدی حلزونی پمپ
اسکن سه بعدی حلزونی پمپ نفتی

از جمله مزایای مهندسی معکوس پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش قیمت تمام شده ساخت پمپ در مقایسه با نمونه‌ای خارجی
  • امکان تامین پمپ و قطعات یدکی در کوتاهترین زمان در مقایسه با خرید از شرکت‌های خارجی
  • عدم ایجاد مشکل در خرید کالا به خاطر انواع تحریم‌های بانکی به دلیل امکان خرید از داخل کشور
  • دسترسی به مستندات کامل فنی پمپ. بر خلاف انتظار اکثر شرکت‌های خارجی سازنده پمپ به منظور حفظ وابستگی از ارائه مستندات فنی مهم سر باز می‌زنند.
  • سهولت در بازرسی فنی قطعات به دلیل دسترسی به مستندات فنی
مهندسی معکوس حلزونی پمپ فرآیندی
مهندسی معکوس حلزونی پمپ فرآیندی صنعت نفت

مهندسی معکوس قطعات تخریب شده:

تامین قطعات قدیمی و مستهلک شده برای بسیاری از مصرف کنندگان پمپ امری دشوار می‌باشد. زیرا اکثراً شرکت سازنده قطعه مورد نظر را تولید نمی‌کند و یا اینکه مدل های جدی تفاوت‌هایی با قطعات قدیمی دارند و امکان استفاده از آنها فراهم نیست. چنین قطعاتی یا زمان تحویل طولانی دارند و یا ممکن است در شرایط تجاری، به صرفه نباشند. در چنین شرایطی مهندسی مجدد یا مهندسی معکوس توسط شرکت آترا، می­تواند یک جایگزین رقابتی و قابل اعتماد برای شما باشد. این مزیت تنها در مورد پمپ‌­ها نیست و می‌تواند به طیف گسترده­ای از تجهیزات صرف نظر از کارخانه سازنده استفاده شود. با استفاده از تجهیزات اندازه­‌گیری، نقشه‌کشی ، مدل‌سازی و ریخته‌گری پیشرفته، می‌توان قطعات را به طور کامل و با درجه بالایی از دقت و صحت نقشه ایجاد و سپس تولید کرد. یکی از مزایای کلیدی این فناوری برای کاربر نهایی، توانایی ترکیب تغییرات به عنوان بخشی از فرایند است. قطعاتی که اصل آن­ها چندین سال پیش تولید شده­ اند، اغلب با طراحی مجدد و مواد اولیه بهبود یافته به روز رسانی می ­شوند.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *