طراحی به کمک نرم افزار CF-Turbo

طراحی تجهیزات دوار به کمک نرم افزار CF-TURBO

طراحی به کمک نرم افزار CF-Turbo

معرفی نرم افزار CF-Turbo

نرم افزار CF-Turbo به منظور طراحی پروانه پمپ و توربین و نیز دیفیوزر بکار می‌رود. برای طراحی این تجهیزات روش­­های محاسباتی مختلفی توسط محققان و نویسندگان ارائه شده است. این روش­ها همگی در اصول یکسان هستند. یعنی سرعت دورانی پمپ، دبی و ارتفاع مانومتریک جز معلومات اصلی محسوب می‌گردند. بر اساس این داده­‌ها و انتخاب سرعت مخصوص، ضرایب مختلف تشابه از منحنی­‌ها و روابط تجربی بدست می‌آید. این ضرایب در نهایت منجر به تعیین ابعاد ثانوبه توربوماشین خواهد شد. انتخاب بعضی از پارامترها نظیر زاویه خروجی یا ضخامت پره­ها در اختیار طراح است. اما در جزئیات این روش­ها با هم متفاوت هستند. انتخاب احسن معمولا مبتنی بر تجربیات و آگاهی گروه طراح و حتی در بعضی مواقع مبتنی بر امکانات تولید واحد صنعتی است. از آنجایی که طراحی پروانه و نیز دیفیوزر پبچیده و وقت‌گیر است، نرم افزارهای مدرن و قدرتمندی لازم است تا امکان تولید و تحلیل هندسه های متعددی فراهم شده و به طرح بهینه ای دست یافت. در واقع هر کدام از نرم افزارها بخشی از روند طراحی را انجام می‌دهند.

طراحی حلزونی در نرم افزار CF-TURBO
طراحی حلزونی در نرم افزار CF-TURBO

طراحی هیدرولیک پمپ  با نرم افزار CF-Turbo

نرم افزار CF-Turbo محصول شرکت CFTURBO Software & Engineering GmbH آلمان است. نرم افزار CF-Turbo از بهترين نمونه‌هاي نرم افزارهاي طراحي توربوماشین‌ها مي باشد که توسط آن می‌توان هندسه‌های مختلفی از پروانه، حلزونی و دیفیوزر را ‌طراحی نمود. رم افزار مذکور قابلیت طراحی هیدرولیک قطعات زیر را دارا می باشد:

  • انواع پمپ با ریان شعاعی، محوری و مختلط
  • پروانه، محفظه و دیفیوزر توربین و کمپرسور

طراحي‌هاي انجام شده توسط  اين نرم افزار بارها مورد تست قرار گرفته و تا حد زيادي انتظارات را برآورده کرده است. با اين همه براي داشتن طرحي مناسب، تحلیل جریان پیچیده سیال داخل توربوماشین پيش از ساخت مي‌تواند طراح را در رفع نقايص احتمالي راهنمايي کند.

طراحی پروانه پمپ به کمک نرم افزار CF-TURBO
طراحی پروانه پمپ به کمک نرم افزار CF-TURBO

هیدرولیک طراحی شده توسط نرم افزار CF-Turbo بعد از تولید هندسه سه بعدی در یکی از محیط‌های CAD به یکی از محیط‌های مش زنی (ICEM، Turbogrid ، Ansys Mesh) انتقال داده می شود. سپس روش حل، نواحی ساکن و متحرک دامنه محاسباتی و شرایط مرزی مسئله تعیین می‌گردد (مرحله پیش پردازش). در نهایت پس از اتمام حل عددی میدان جریان پیچیده سیال توسط یکی از نرم افزارهای تحلیلی از جمله FLUENT و CFX وارد مرحله پس پردازش می گردد. سپس می‌توان نتایج حاصل (توزیع فشار، توزیع سرعت، بردارهای سرعت، خطوط مسیر سرعت و…) را بررسی کرد.

طراحی پروانه توربوشارژر به کمک نرم افزار CF-TURBO
طراحی پروانه توربوشارژر به کمک نرم افزار CF-TURBO

واحد تحقیق و توسعه شرکت آترا

شرکت فنی مهندسی و تحقیقاتی آترا پیشرو در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی آماده ارائه کلیه خدمات در این زمینه در حوزه صنعت، تحقیقات و دانشگاه است. اعضای شرکت از فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکتری از برترین دانشگاه‌های کشور هستند که سابقه طولانی در زمینه اجرای پروژه‌های صنعتی و تحقیقاتی به کمک نرم افزارهای تخصصی گروه مکانیک دارند. زمینه‌های فعالیت گروه تحقیق و توسعه آترا به قرار زیر است:

  • مشاوره، طراحی و شبیه سازی سیستم‌های تبدیل انرژی و احتراق
  • مشاوره، طراحی و شبیه سازی سیستم‌های سیالی پالایشگاه‌ها
  • مشاوره، طراحی و شبیه سازی مبدل‌های حرارتی و توربوماشین‌ها

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *